Pages

Saturday, June 19, 2010

BAGAIMANA MENJAGA KESIHATAN?

Kesihatan sangat penting..ada yang mengalami masalah kesihatan seawal belasan tahun dan tidak kurang juga yang mengalami penyakit dan kelemahan tubuh badan ketika usia mencecah 50-an ke atas..
Bagi memastikan kesihatan kita dalam keadaan yang terbaik, kita perlu mengamalkan cara pemakanan yang baik..maksud baik disini ialah memilih jenis makanan yang diambil..jangan mengambil makanan dengan mengikut hati dan nafsu makan semata-mata..
Amalkan pemakanan seperti berikut....
  • Kurangkan pengambilan minyak, gula dan garam dalam makanan yang diambil sehari-hari..pastikan tidak terrlalu banyak minyak digunakan ndalam masakan ataupun tidak menggunakan minyak lagi bagus..amalkan pengambilan gula yang sedikit atau tidak menggunakan gula lagi bagus sebab dalam makanan memang mengandungi gula...Pengambilan garam yang berlebihan akan menyebabkan jantung mengepam dengan lebih cepat untuk meneutralkan kandungan garam yang banyak..garam yang banyak menyebabkan penyakit..jadi kurangkan penggunaan minyak, gula dan garam..
  • Makan makanan yang seimbang..seimbang maksudnya makanan yang diambil bukan dalam kategori yang sama sahaja setiap hari sepanjang minggu..jika hari ini makan nasi dan daging ayam..jika makan makan makanan yang sama setiap hari maksudnya makanan yang dimakan adalah tidak seimbang..
  • Minum banyak air...apapun air, yang penting air..namun air yang terbaik adalah air bening ataupun air biasa..minum banyak air yang bergas atau berkarbonat tidak bagus untuk badan..

No comments:

Followers