Pages

Thursday, May 13, 2010

APA MATLAMAT PERNIAGAAN ANDA?

Tetapkan matlamat jangka pendek dan jangka panjang..misalnya mengumpul duit sebanyak RM 300k dalam 10 tahun selepas itu, wang tersebut akan digunakan untuk memulakan atau memperbesarkan perniagaan sedia ada..





Jika membuka perniagaan restoran misalnya, perbaharui resipi agar menjadi makanan yang sangat digemari oleh pelanggan..Bila sedap pelanggan pasti tidak akan datang lagi dan membawa nama kedai anda kepada ramai orang kerana menceritakan kelebihan kedai anda..Banyak idea yang kita boleh fikirkan dan kembangkan dengan sendiri..latih diri agar sentiasa berfikir tentang perniagaan..





Kembangkan produk atau perkhidamatan ke dalam skop yang lebih besar..misalnya membuka cawangan baru, meluaskan kedai, menambahkan produk dan sebagainya..





Perkara yang paling penting adalah menambahkan ilmu dalam bidang yang anda ceburi..tidak kira berapa lama anda dalam perniagaan tersebut..paling penting adalah ilmu..jangan berhenti belajar sesuatu yang baru..ikuti kursus ataupun seminar bila-bila masa yang anda fikirkan sesuai dan berkaitan dengan bidang anda..





Anda lebih banyak ilmu tentang bidang ternakan..jadikan ia sebagai kekuatan dalam bidang anda..perbaharui ilmu setiap masa..

No comments:

Followers